Страница 1 от 1

Жалба в Страсбург по граждански и административни дела

МнениеПубликувано на: 05 Авг 2007, 21:45
от GeorgiKERELOV
ЖАЛБА В СТРАСБУРГ
ПО ГРАЖДАНСКИ, ТЪРГОВСКИ, АДМИНИСТРАТИВНИ И ДАНЪЧНИ ДЕЛА
ЗА НАРУШАВАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЕТО ЗА МОТИВИРАНЕ НА СЪДЕБНИТЕ РЕШЕНИЯ

След падането на комунизма в страните от бившия съветски блок навсякъде се постави въпросът за реформиране на съдебните им ситеми. Нуждата от съдебна реформа идваше и от честото решаване на делата по «чисто вътрешно убеждение» на магистратите, което не се подкрепяше напълно от установените по делата факти и приложимите към тях правни норми. Подобно произволно решаване на гражданските, търговските и административните дела съставлява нарушение на задължението за мотивиране на съдебните решения и на съответстващото му право на гражданите и търговските фирми на справедлив съдебен процес, гарантирано от Европейската конвенция за защита правата на човека.


І. КАКВО КАЗВА ЕВРОПЕЙСКАТА КОНВЕНЦИЯ ЗА ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ОСНОВНИТЕ СВОБОДИ ?

„Βсяко лице, при решаването на правен спор относно неговите граждански права и задължения или основателността на каквото и да е наказателно обвинение срещу него, има право на справедливо и публично гледане на неговото дело в разумен срок от независим и безпристрастен съд, създаден в съответствие със закона.” (член 6 ал. 1 от Конвенцията)

ІІ. КАКВО КАЗВА ПРАКТИКАТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪД ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА В СТРАСБУРГ ?

- Решение от 19 април 1994 г. по дело 16034/90, Ван де Хурк срещу Холандия (Van de Hurk c. Pays-Bas)

§ 61. Член 6 ал. 1 от Конвенцията задължава съдилищата да мотивират решенията си, но той не може да се разбира като изискващ подробен отговор на всеки аргумент (повдигнат от страната или адвоката й). Освен това, Съдът (в Страсбург) няма за цел да се произнася по адекватността (начина) на обсъждането на аргументите на страните в мотивите на окончателното национално съдебно решение.

- Решение от 9 декември 1994 г. по дело 18390/91, Руиз Ториха срещу Испания (Ruiz Torija c. Espagne)

§ 29. Съдът (в Страсбург) напомня, че член 6 ал. 1 задължава съдилищата да мотивират решенията си, но това не може да се разбира като изискване за подробен отговор на всеки аргумент ( § 61 от решение по дело 16034/90). Обхватът на това задължение може да варира според природата на съдебното решение. Освен това трябва да се държи сметка по-специално за разнообразието на правните доводи, които една страна може да повдига в процеса, и за различията, съществуващи в държавите-членки, в областта на законодателството, правните обичаи, доктриналните възгледи, представянето и редактирането на съдебните решения. Ето защо въпросът дали националният съд не е изпълнил задължението да мотивира решението си, произтичащо от член 6 ал. 1 на Конвенцията, може да се прецени само в светлината на конкретните обстоятелства по конкретното дело.
§ 30. В случая г-н Руиз Ториха е противопоставил по-специално на иска за изгонването му като наемател на бар с игрални машини един довод (възражение) за изтекла 15 годишна давност за разваляне на наемния договор поради пренаемане. Представен в писмена форма пред първоинстанционния съд, този довод е бил формулиран достатъчно ясно и точно. Той е бил също така подкрепен с доказателства. Второинстанционният съд, който е отменил решението на първоинстанционния съд и се е произнесъл отново по същество, трябваше, както го изисква испанският процесуален закон, да обсъди всички доводи на страните повдигнати пред първоинстанционния съд, или най-малкото тези, които влизат „в предмета на спора”, и то дори и те да не са били изрично повдигнати пред него като въззивна инстанция.
Съдът установява, че не е в неговата компетентност да обсъжда основателността или неоснователността на довода за изтеклата давност, тъй като този въпрос е от компетентността на националните съдилища. Той се ограничава само да отбележи, че подобно обсъждане не се налага, за да се установи, че въпросният довод е бил най-малкото от значение за решаването на спора: ако втората инстанция го беше намерила за основателен, тя щеше непременно да остави иска без уважение.
Впрочем, аргументът на испанското правителство, според който доводът за изтекла давност е бил до такава степен неоснователен, че мълчанието на въззивната инстанция е идвало от само себе си (защото не е било нужно той да бъде изрично отхвърлян), не убеждава Съда. Фактът, че първоинстанционният съд е приел събирането на доказателства в подкрепа на този довод по-скоро показва обратното. Следователно, като се има предвид решаващото значение на изтеклата давност за изхода на делото в случая, доводът заслужаваше отговор от страна на второинстанционния съд.
Трябва значи да се търси дали в случая мълчанието на второинстанционния съд може разумно да се тълкува като мълчаливо отхвърляне на довода за изтекла давност. Нищо не задължаваше този съд да се занимае първо с давността, а след това с аргументите засягащи материално-правните въпроси (§ 15 от настоящето решение). Нещо повече, давността принадлежеше към напълно различна правна категория от тази с материално-правно естество по прекратяването на правоотношението (договор за наем), поради което се изискваше особен и изричен отговор на този довод. При липсата на такъв отговор е невъзможно да се разбере, дали второинстанционният съд просто не е взел под внимание довода за изтекла давност (защото не го е чул или прочел, за да го научи) или пък е искал (след като го е научил) да го отхвърли (като неоснователен), и в тази последна хипотеза, по какви точно причини. СЛЕДОВАТЕЛНО ТУК Е ИМАЛО НАРУШЕНИЕ НА ЧЛЕН 6 АЛ. 1 ОТ КОНВЕНЦИЯТА….. СЪДЪТ ОСЪЖДА ИСПАНИЯ ДА ЗАПЛАТИ НА ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ 1.000.000 ПЕСЕТИ…

- Решение от 12 февруари 2004 г. по дело 47287/99, Перез срещу Франция (Perez c. France)

§ 81. От друга страна, ако член 6 ал. 1 задължава съдилищата да мотивират решенията си, това задължение не може да се разбира като изискване за подробен отговор на всеки аргумент изложен от страните по делото.
§ 82. Най-накрая Съдът напомня, че той не е компетентен да се произнася по оплаквания за предполагаеми правни или фактически грешки допуснати от една национална съдебна инстанция, освен ако, и дотолкова доколкото, тези грешки биха могли да накърнят правата и свободите защитени от Конвенцията (в частност от член 6 ал.1). Така или иначе, тълкуването на вътрешното законодателство принадлежи на първо място на националните власти, и в частност на съдилищата ( дело Коем и други срещу Белгия, Coëme et autres c. Belgique, No 32492/96, 32547/96, 32548/96, 33209/96 et 33210/96, § 115, CEDH 2000-VII).

- Решение от 21 март 2000 г. по дело 34553/97, Дюлоран срещу Франция (Dulaurans c. France)

§ 37. От друга страна, Съдът отбелязва, че касационният съд се е ограничил да заяви, че ищцата « не е поддържала в доводите си (пред апелативния съд), че (Б.Н. - ответникът по гражданското дело за нищожно упълномощаване за продажба на 2 недвижими имота на стойност 10 и 20 милиона франка), по занятие, е извършвал или е съдействал при извършването на сделки (с недвижими имоти), предвидени в закона от 2 януари 1970 г. » Обратно на това, Съдът счита, че този извод (на касационната инстанция) се опровергава от самото решение на апелативния съд, който в мотивите си заключава, че Б.Н. « не е извършвал по занятие сделките предвидени в закона от 2 януари 1970 г. » Съдът не вижда никаква друга причина, поради която апелативният съд би стигнал до една такава констатация, освен отговарянето на едно твърдение в този смисъл, изложено пред него от ищцата.
§ 38. Така или иначе, Съдът отбелязва, че касационният съд не е мотивирал по-обширно становището си и не е направил разграничение между правните доводи направени от ищцата пред всяка една от трите съдебни инстанции, така както го прави сега Правителството (на Франция). Липсата на други мотиви (в решението на френския касационен съд) води Съдът до заключението, че единствената причина, поради която касационният съд (на Франция) е отхвърлил въпросния довод на ищцата (за приложимостта на закона от 2 януари 1970 г.) е явна фактическа грешка (допусната от касационния съд).
§ 39. Съдът счита, че КАСАЦИОННИЯТ СЪД НЕ Е ОСИГУРИЛ НА ИЩЦАТА ПРАВОТО Й НА СПРАВЕДЛИВ ПРОЦЕС ПО СМИСЪЛА НА ЧЛЕН 6 АЛИНЕЯ 1 ОТ КОНВЕНЦИЯТА.
ПО ТЕЗИ МОТИВИ, СЪДЪТ, С ЕДИНОДУШИЕ : 
1. Казва, че е имало нарушение на член 6 алинея 1 от Конвенцията ;
2. Казва, че Държавата-ответник трябва да плати на жалбоподателката, през следващите 3 месеца, 100 000 (сто хиляди) френски франка обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, както и 50 000 (петдесет хиляди) френски франка обезщетение за деловодни разноски, суми, които следва да бъдат завишени с обикновена годишна лихва от 3,47 % начиная от изтичането на този 3-месечен срок до момента на изплащането на сумите.

ІІІ. ПРИ КАКВИ УСЛОВИЯ И ДО КОГА МОЖЕ ДА СЕ ПОДАДЕ ЖАЛБА В СЪДА В СТРАСБУРГ ЗА НАРУШЕНО ПРАВО НА СПРАВЕДЛИВ СЪДЕБЕН ПРОЦЕС ОТ ДЪРЖАВАТА ?

Такава жалба може да се подаде в 6-месечен срок след изчерпване на всички вътрешно правни средства за защита (в повечето случаи след произнасянето на върховния касационен или административен съд).

ІV. НА КАКЪВ ЕЗИК СЕ ПОДАВАТ ЖАЛБАТА И ПРИЛОЖЕНИТЕ КЪМ НЕЯ ДОКУМЕНТИ (ПРОИЗНЕСЕНИТЕ ПО ДЕЛОТО СЪДЕБНИ РЕШЕНИЯ) ?

Жалбата и приложените към нея документи могат да се подадат на всеки един от официалните езици на Съвета на Европа, между които е и българският, като след образуването на делото (в рамките на около 1 година) процедурата пред Европейския съд за правата на човека се води на английски или френски език и трае средно още около 5-6 години при сегашната натовареност на съда.

V. КАКВИ СА СЪДЕБНИТЕ ТАКСИ И ПРЕДВИДЕНА ЛИ Е СЪДЕБНА ПОМОЩ ЗА ХОРА С НИСКИ ДОХОДИ ЗА ВОДЕНЕ НА ДЕЛО В СЪДА В СТРАСБУРГ ?

Производството пред Съда е безплатно (не се събират съдебни такси), а на хората с ниски доходи Съдът отпуска съдебна помощ за цялостно или частично покриване на хонорара на избрания от тях адвокат.

VІ. КАКВИ СА ПОСЛЕДИЦИТЕ ПРИ УВАЖАВАНЕ НА ЖАЛБАТА ОТ СЪДА В СТРАСБУРГ ?

Преразглеждане на делото отначало от националните съдилища и парично обезщетение на гражданите и търговските фирми от държавата-ответник за нарушаване на правото им на справедлив съдебен процес.

БЕЛЕЖКА: текстът в скоби е поставен от мен за по-голяма яснота. ГК

МнениеПубликувано на: 07 Дек 2007, 14:11
от GeorgiKERELOV
Eто една важна новина от сайта на министерство на правосъдието http://www.mjeli.government.bg/

"05.12.2007 г. Срещи на министър Тачева с председателите на Венецианската комисия и ЕСПЧ.

Министърът на правосъдието Миглена Тачева, която е на официално посещение в Съвета на Европа, се срещна в Страсбург с председателя на Венецианската комисия Джани Букикио. По време на разговорите г-жа Тачева и г-н Букикио са се обединили около идеята сътрудничеството между Министерство на правосъдието и Венецианската комисия да бъде активизирано. Така България ще получава професионално съдействие от най-добрите експерти по конституционно право за съответствието на българските закони с европейските. Министър Миглена Тачева проведе разговор и с председателя на Европейския съд по правата на човека Жан-Пол Коста, по време на който е очертала стъпките, които Министерство на правосъдието предприема за справяне с проблема с множеството осъдителни решения срещу България. "

МнениеПубликувано на: 07 Дек 2007, 14:16
от GeorgiKERELOV
Ще е интересно да научим от министър Тачева, какви според нея са "стъпките, които Министерство на правосъдието предприема за справяне с проблема с множеството осъдителни решения срещу България."

И не само в областта на наказателното правораздаване, но и в областта на гражданското и административното правораздаване, където ми се струва, че батаците са още по-големи.

МнениеПубликувано на: 07 Дек 2007, 22:53
от kostadin.iordanov
GeorgiKERELOV написа:Ще е интересно да научим от министър Тачева, какви според нея са "стъпките, които Министерство на правосъдието предприема за справяне с проблема с множеството осъдителни решения срещу България." ...


Доколкото разбрах, тази сутрин по радио 'Хоризонт', министър Тачева обясни, че преди да се обърнат към Съда в Страсбург, българските граждани щели да намират съответното внимание "в лицето на Министерски съвет", където, след съответния анализ, ако се преценяло, че съответния казус в Страсбург би бил осъдителен за България, то МС щял да обезщетява тези граждани и така да се избегне необходимостта изобщо да се обръщат към Съда в Страсбург.

МнениеПубликувано на: 10 Дек 2007, 21:33
от GeorgiKERELOV
Ето какво излезе на сайта на министерство на правсъдието :

07.12.2007 г. Министър Тачева: МП работи за намаляване на осъдителните присъди в Страсбург

В момента се разглежда анализ на осъдителните решения срещу България и вече са предприети необходимите промени в някои закони на базата на тези решения. Това заяви министърът на правосъдието Миглена Тачева от Страсбург в интервю за БНР. В Страсбург министър Тачева има срещи с генералния секретар на Съвета на Европа Тери Дейвис, с председателя на Европейския съд по правата на човека Жан-Пол Коста и с генералния директор на дирекция "Права на човека и юридически въпроси" към СЕ Филип Боайа. Министър Тачева поясни, че промените са в Закона за отговорността на държавата - на базата на осъдителните решения в Страсбург и че в дирекция "Съвет по законодателство" в МП се подготвя предложение за промени на Закона за митингите, стачките и демонстрациите във връзка с ОМО-Илинден.

"Говорихме конкретно за дела, по които България досега беше цитирана като страна, която не изпълнява решението си - става дума за делото "Ал-Нашиф", каза министър Тачева. "Споделих пред всички представители, с които се срещнах в Съвета на Европа, включително и пред г-н Матео Соринас, който е генералният секретар на ПАСЕ, идеята на Министерство на правосъдието да се създаде независим държавен орган, който да прави тази преценка преди гражданинът да отправи жалбата си в Страсбург. Тогава, когато е ясно, /заради практиката на съда/, че държавата ни ще бъде осъдена, не е необходимо гражданинът да депозира жалбата си в Европейския съд". Министър Тачева допълни, че трябва да се направи така, че Министерският съвет да взима решение да бъде обезщетен гражданина, подал жалба, след като е ясно, че ще получим осъдителна присъда. В интервюто министър Тачева подчерта още, че България не е единствената държава, която е осъждана за нарушаване на човешките права. "Идеята ни да създадем механизъм за предварително оценяване на жалбите, бе приета като добър подход от представителите на Съвета на Европа. В момента ПАСЕ прави преглед на процедурите, по които са избрани европейските съдии, и България ще бъде цитирана като добра практика за последния избор на български съдия в Европейския съд по правата на човека. Във връзка с последното заседание на ВСС, на което са обсъждани допълнителни възнаграждения за членовете на съвета, министър Тачева посочи, че ще оспори свикването на заседанието, ако има нарушения и съобразно възможностите, които й дава АПК. Министър Тачева смята, че задължение на членовете на ВСС е да участват в комисии, да участват в заседания на ВСС и да вземат решения. И за тази си дейност "да получават някакви други възнаграждения - това е вече малко повече". Във връзка с вземането на 20 заплати от избраните за членове на ВСС като обезщетение, министър Тачева изразява становището, че е важно да се оцени дали тези хора да напуснали съдебната система или не! - дали имат статут на магистрат или не. "Не можеш всеки ден да сменяш становището си за това дали ти си магистрат , дали си извън системата. Аз съм възложила на професор Мръчков да изготви становище по въпроса и предстои да го обсъдим и да уточним какъв е всъщност статутът на постоянно действащия ВСС."

МнениеПубликувано на: 18 Дек 2007, 13:29
от GeorgiKERELOV
България е платила над 1.5 млн. лв. обезщетения на граждани, осъдили я заради нарушени човешки права в Страсбург от 2000 г. досега. http://www.segabg.com/online/article.as ... id=0000401

МнениеПубликувано на: 04 Юли 2008, 11:01
от GeorgiKERELOV
Още 450 хиляди евро ще плати България по спечелени срещу нея дела в Страсбург http://mediapool.bg/show/?storyid=140826

както и тук http://evropa.dnevnik.bg/show/?storyid=522073

Пример: "чешката фирма “Злинсат Спол”, която участва в приватизацията на софийски хотел, спечелва процедурата, след което прокуратурата спира сделката, без да даде право на фирмата да защити правата си в съда. Чехите осъждат България за 360 хил. евро. "

Пример: България е осъдена да плати 27 хил. евро на близките на гражданин, който умира след побой на полицаи, а полицаите са осъдени само на условна присъда : заради несправедливо ниската присъда на полицаите. - дело Николова и Величкова срещу България (Жалба № 7888/03)