Страница 1 от 1

отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 19 Юли 2010, 18:27
от varna44
Здравейте,
Имам въпрос от юридическа гледна точка дали мога и има ли смисъл да повдигам обвинение срещу строител, когато по-малко от 1 година след приемане на акт 16 и по-малко от 6 месеца ползване, апартамента ми се оказа с доста "дефекти":
1. Стените започват да се мокрят на 2-3 места при дъждове;
2. На много места стените не само че се пукат (което май е нормално при нови сгради) но направо зейват кратери;
3. Интериорните врати (дори и да се оказаха от най-евтините) започнаха да се разпадат, ръждясват, гайки да се откачат от пантите;
4. Отводните канали на терасата така и не бяха оборудвани със сифони...
Ако се постарая мога и други "дефекти" да се сетя, но основната ми идея е дали има юридическа основа да се повдига при явно некачествено строителство - има ли гаранция (международна) за някои неща от строежа (например здравина на конструкция на сградата, на покрива...).
Благодаря предварително.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 19 Юли 2010, 20:18
от anserk
Наредба № 2 от 31 юли 2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти
Глава четвърта
МИНИМАЛНИ ГАРАНЦИОННИ СРОКОВЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИ СТРОИТЕЛНИ И МОНТАЖНИ РАБОТИ, СЪОРЪЖЕНИЯ И СТРОИТЕЛНИ ОБЕКТИ


Чл.20.
(1) За осигуряване нормалното функциониране и ползване на завършените строителни обекти и отстраняване на скритите дефекти след приемането им и въвеждане в експлоатация (ползване) се определят минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти.
(2) Гаранционните срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти се определят с договора между възложителя и изпълнителя за съответния строителен обект и те не могат да бъдат по-малки от минималните срокове, посочени в тази наредба.
(3) Гаранционните срокове започват да текат от деня на въвеждането на строителния обект в експлоатация (издаване на разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация).
(4) Минималните гаранционни срокове на изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти са:
1. за всички видове новоизпълнени строителни конструкции на сгради и съоръжения, включително и за земната основа под тях - 10 години;
2. за възстановени строителни конструкции на сгради и съоръжения, претърпели аварии - 8 години;
3. за хидроизолационни, топлоизолационни, звукоизолационни и антикорозионни работи на сгради и съоръжения в неагресивна среда - 5 години, а в агресивна среда - 3 години;
4. за всички видове строителни, монтажни и довършителни работи (подови и стенни покрития, тенекеджийски, железарски, дърводелски и др.), както и за вътрешни инсталации на сгради, с изключение на работите по т.1, 2 и 3 - 5 години;
............
Чл.21. Когато през време на гаранционните срокове след въвеждането в експлоатация (ползване) на строителния обект се появят скрити дефекти на строителния обект, споровете при непостигане на съгласие се решават по съдебен ред.

А има ли спор? И с кой?
Освен тук във форума, някой друг (предприемача, ДНСК, Кмета) знае ли за вашите наблюдения от "поведението" на имота ви по време на експлоатацията му от ваша страна :roll:

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 19 Юли 2010, 20:52
от probcho
.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 19 Юли 2010, 20:56
от anserk
varna44 написа:2. На много места стените не само че се пукат (което май е нормално при нови сгради :roll: :D ) но направо зейват кратери :mrgreen: ;

Тази сграда още ли е на място :roll:

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 22 Юли 2010, 20:44
от radostinita
Здравейте,

И ние както предполагам и много други закупили жилища в новопостроени сгради се сблъскват с много скрити дефекти, наводнения, липса на шумоизолация и прочее. Моля да ни съдействата а именно, какъв е реда да се извърши проверка от вещо лице дали всичко по проекта е изпълнено и имаме ли право да изискаме проекта от строителя и ако не е да се подаде жалба или съдебен иск?
Към фирма за строителен надзор ли да се обърнем? Писани са много индивидуални и групови жалби, но само се замазва положението, а проблемите не се изкореняват. Ще съм Ви задължена за съдействието.
Радостина

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 22 Юли 2010, 21:32
от anserk
radostinita написа:...Писани са много индивидуални и групови жалби, но само се замазва положението,...

Тази работа с жалби не става! ВЛ се назначава в съда, ако стигнете до там.
Преди това: по РП (разрешение за ползване от РДНСК) или УВЕ (удостоверение за въвеждане в експлоатация от Кмета/Гл.архитект) си вземете от съвета заверени копия на интересуващите ви проекти/екзекутиви/; в КА обр.15 (трябва да има в общината) и/или КП обр.16 (РДНСК) е записа на фирмата - изпълнител с всички възможни данни.Ако не е фалирала междувременно, с нот.покана определете ден и час за среща и ако стане - направете протокол за появилите се дефекти в гаранционния срок по чл.20 ал.4 на Наредба 2/2003 г. със срокове и СМР (строително-монтажни работи). Поканете и строителния надзор (ако е имало) и предприемача (той може да е различен от строителя, но обвързан с договор за строителство).
Не всичко, което се е появило, може да се отчете като скрит дефект ( напр. наводнение :roll: ).
И ако всичко това ви се вижда сложно, а то е и специфично, наемете адвокат да ви свърши част от тази работа (без СМР-то :wink: ) и евентуално после и за съдебно дело.
PP: @probcho, този път смени водата със студена бира :D :D

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 22 Юли 2010, 21:45
от probcho
.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 22 Юли 2010, 21:49
от nikiboy
Аз също имах леки проблеми - и интериорните врата ( смениха едната ), и външната врата ( блиндирана made in Turkey дойдоха и оправиха проблема, е не шпакловаха строшената мазилка, ама все пак.... ), и пвц дограмата дойдоха и натегнаха ли кво правиха, че духаше през нея.... и покрива леко протече и ремонтираха. Това всичкото до 18-тия месец след акт 16.
Строителят каза, че има 3 или 4 години пълна гаранция ( не помня точно колко беше ). До момента си е изпълнил всичко, лошото е друго - хората са палачори, човека прави, а те съсипват.
Може би зависи от строителя/инвеститора.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 22 Юли 2010, 21:58
от anserk
@probcho, остави ТП (в общината има екземпляр), но КА обр.15 всички разписват като попове, без да четат, а там има доста съществени записи за строителните работи. И сега - йок, лошо било изпълнено! Зависи и от договорите за степента на завършеност при предаването и приемането, но това всичко се вижда в обр.15 и/или обр.16.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 23 Юли 2010, 07:24
от probcho
.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 23 Юли 2010, 14:09
от radostinita
Благодаря на всички за отговорите. Колкото до шумоизолацията - тъй като преградните стени са гипскартон, и като почукаш, кънти на кухо. След като се засели сградата, установихме, че чуваме дори разговорите в съседния апартамент (да не говорим за нещо повече). А предполагам има някакви стандарти за шумоизолация. А и наводнението е вследствие на липса на отводнителна система на една подпорна стена, тъй като сградата е строена на терен с голяма денивелация.

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 23 Юли 2010, 14:35
от anserk
radostinita написа:А и наводнението е вследствие на липса на отводнителна система (може би става дума за ДРЕНАЖ)на една подпорна стена,

А, ако той (дренажа) не е предвиден по проект и СМР :roll:
radostinita написа:тъй като преградните стени (може би става дума за т.н. суха мазилка по стени и тавани) са гипскартон, и като почукаш, кънти на кухо.

Гипсокартона се монтира в/у преградни зидове (мин 25 см м/у апартаментите), вместо гипсови шакловки и си е в реда на нещата. А кънти на кухо, защото всеобща практика е да ги монтират с кюфтета (секретна технология) :idea:.
До тук от вашите обяснения и моите предположения - не открих скрити дефекти!
И не допускайте в спалните ви да е тихо :wink: (в кръга на шегата).

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 30 Ное 2010, 20:33
от jeorjina
..........Да продължа темата и получа отговор при моя конкретен казус:
Дефект от строителството след 3 годишна експлоатация на тераса, която е покрив на апартамент под нея.Подадох Възражение до строителя. В срок започна ремнотна дейност, изразяваща се в подмяната на хидроизолацията на цялата тераса + полагане на гранитогрес.Сега следва издаване на протокол за извършената работа. Питам запознатите. Има ли нормативен документ, който да конкретизира гаранционните срокове на извършения ремонт от строителя?

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 01 Дек 2010, 10:33
от julyanvonemona
Има нещо в наредбата за задължителното застраховане в строителството. То е свързано с т.н. "ретроактивен период", но аз не съм имал възможност да навлеза в практиката по приложението на този нормативен акт. Ако искате да получите обезщетение заради направения от Вас ремонт обърнете се към опитен в материята адвокат!

Re: отношения със строител след покупка при проблеми

МнениеПубликувано на: 01 Дек 2010, 15:04
от bgarch
jeorjina написа:Има ли нормативен документ, който да конкретизира гаранционните срокове на извършения ремонт от строителя?

Гаранционните срокове касаят сградата, по-точно казано отделните елементи на сградата имат различни гаранционни срокове. Виж чл. 20, ал. 4 от Наредба №2, някой вече я е цитирал по- горе.
В тези гаранционни срокове виновната страна трябва да отстрани появилите се дефекти за своя сметка. В случая строителят е признал, че е виновната страна и е извършил ремонта. За този ремонт не започва да тече нов гаранционен срок, той има смисъла на отстраняване на появили се дефекти в гаранционния срок.
При Вас нещата са се развили по най- благоприятния за Вас начин, ако така се развият нещата и при varna44, тя трябва да е доволна. Най- малкото- трябва да опита този вариант.