Имало си всичко. Така напр. и първоинстанционен,сезиран с иск по чл.270 ал.2 прогласява нищожност на Р. на върховната
Това също си го бива :
Решение № 370 от 30.10.2012 г. на ВКС по гр. д. № 480/2012 г., I г. о., ГК, докладчик съдията Теодора Гроздева
чл. 14 ГПК
чл. 270, ал. 2 ГПК
чл. 280, ал. 1, т. 3 ГПК
чл. 290 ГПК
чл. 128 АПК
чл. 130 АПК
чл. 13, ал. 6 ЗВСВГЗГФ
Спорът между общите съдилища и административните съдилища затова кой е компетентен да разгледа едно дело е спор за подведомственост. Решението, постановено от неподведомствен /ненадлежен/ орган, е нищожно. За нищожно следва да се счита, както решението на административен съд по спор, по който компетентен да се произнесе е бил гражданският съд, така и решението на гражданския съд по административен спор, подведомствен на специализираните административни съдилища. Липсата на компетентност на съда в тези случаи е дотолкова съществена, че предопределя нищожността на постановеното от некомпетентния съд решение.
--------------------------------------------------------------------------------
Производството е по реда на чл. 290 и сл. от ГПК.
Образувано е по касационна жалба на С. М. А., Д. С. А. и А. С. А. против решение от 19.12.2011 г. по гр. д. № 4979 от 2011 г. на Софийския градски съд, Гражданско отделение, IV-А въззивен състав, с което е потвърдено решение от 31.01.2011 г. по гр. д. № 23983 от 2009 г. на Софийския районен съд, 41 състав за отхвърляне на предявения от касаторите срещу Министерство на земеделието и храните иск с правно основание чл. 124, ал. 1 от ГПК във връзка с чл. 270, ал. 2 от ГПК за прогласяване на нищожността на съдебно решение № 191 от 15.04.2009 г. по к. адм. д. № 20 от 2007 г. на Административен съд- [населено място], поради това, че е постановено от некомпетентен орган и за прекратяване на делото спрямо ответника Общинска служба по земеделие- С.
В касационната жалба се твърди, че решението на Софийския градски съд е неправилно- основание за касационно обжалване по чл. 281, ал. 1, т. 3 от ГПК.
В писмен отговор от 11.05.2012 г. пълномощникът на ответника Общинска служба по земеделие - С. оспорва касационната жалба.
Ответникът М. не взема становище по жалбата.
С определение № 524 от 26.06.2012 г. касационното обжалване е допуснато на основание чл. 280, ал. 1, т. 3 от ГПК по въпроса: какъв е порокът на съдебно решение, постановено от административен съд, когато спорът е следвало да бъде разгледан от граждански съд- нищожност, недопустимост или неправилност на решението. Този въпрос е от значение за делото, тъй като за да постанови решението си за потвърждаване решението на първоинстанционния съд за отхвърляне на иска за прогласяване нищожност на съдебното решение на Административен съд- [населено място] по адм. д. № 20 от 2007 г., въззивният съд е приел, че това съдебно решение е постановено от некомпетентен съд /от Административен съд- [населено място] вместо от Смолянския окръжен съд/, но това не водело до нищожност, а само до недопустимост на съдебното решение.
По поставения правен въпрос настоящият състав на ВКС, ГК, Първо отделение счита следното: По правило подведомствеността е компетентността на определен орган да издаде държавен акт по определени въпроси /дела/. Тези въпроси са под неговото ведомство, тоест те са му подведомствени. Подведомствеността на общите съдилища обхваща всички дела /граждански, търговски, наказателни/, с изключение на административните. Относно разглеждането и решаването на последните са създадени административните съдилища, които по смисъла на чл. 119, ал. 2 от Конституцията на РБ са специализирани съдилища, които не са част от системата на общите съдилища. Специалната компетентност на административните съдилища относно посочените в чл. 128 от АПК административни спорове води до различен процесуален ред за тяхното разглеждане и решаване, както и до различна от общите съдилища инстанционност на делата. Поради това въпросът за разпределение на делата между гражданските съдилища и административните съдилища е въпрос за подведомственост, а не за подсъдност на тези дела, тъй като от решаването му зависи не само кой е компетентният съд, но и съдопроизводствения ред, по който ще се разглежда делото и неговата инстанционност.
Действително, този въпрос не е изрично решен в ГПК- в него няма изрична разпоредба за съотношението между компетентността на общите съдилища и компетентността на специализираните административни съдилища. Чл. 14 от ГПК, определящ подведомствеността на общите съдилища по граждански дела, е с редакция идентична на чл. 6 от ГПК (отм.), която е приета преди създаването на специализираните административни съдилища. След създаването им тази разпоредба не е променена и така не е отчетена подведомствеността като система от правила, разпределяща делата между общите граждански съдилища и специализираните съдилища. Въпреки това, ако законодателят е смятал да третира споровете за компетентност между гражданските и административните съдилища като спорове за подсъдност, той би следвало изрично да посочи това в чл. 122 от ГПК, озаглавен "спорове за подсъдност". Това не е сторено, а напротив- в ГПК терминът "подсъдност" се използва за означаване разпределянето на делата вътре в системата на общите съдилища като родова, местна и функционална подсъдност.
В чл. 128 и чл. 130 от АПК споровете за компетентност между административните съдилища и други органи извън системата на административното правораздаване са определени като спорове за подведомственост /чл. 128 от АПК, определящ делата, по които са компетентни да се произнасят административните съдилища, е озаглавен "подведомственост", а в чл. 130 от АПК, въпросът дали образувано дело подлежи на разглеждане от административния съд или от друг орган извън системата на административното правораздаване е определен като спор за подведомственост/. Действително чл. 135, ал. 4 от АПК, посочващ кой е компетентен да се произнесе по спорове за компетентност между административните и общите съдилища, определя този спор като спор за подсъдност, но в случая очевидно се касае за терминологична неточност, а тълкуването на тази разпоредба във връзка с останалите разпоредби от тази глава на АПК /дял трети "Производства пред съд", глава девета "Общи разпоредби"/ води до извода, че АПК счита спора между специализираните административни съдилища и останалите органи и съдилища извън системата на административното правораздаване за спор за подведомственост, а не за спор за подсъдност.
С оглед на всичко гореизложено настоящият състав на ВКС приема, че спорът между общите съдилища и административните съдилища затова кой е компетентен да разгледа едно дело е спор за подведомственост.
Трайна и последователна е съдебната практика, че решението, постановено от неподведомствен /ненадлежен/ орган, е нищожно. Поради това и с оглед на всичко гореизложено, за нищожно следва да се счита, както решението на административен съд по спор, по който компетентен да се произнесе е бил гражданския съд, така и решението на гражданския съд по административен спор, подведомствен на специализираните административни съдилища. Липсата на компетентност на съда в тези случаи е дотолкова съществена, че предопределя нищожността на постановеното от некомпетентния съд решение.
По съществото на жалбата: Съгласно чл. 128, ал., т. 7 от АПК, компетентен да разгледа и се произнесе по предявения по настоящото дело иск за прогласяване нищожност на решението на Административен съд- Смолян, постановено по жалба с правно основание чл. 13, ал. 6 от ЗВСВГЗГФ, е административния, а не гражданския съд. С оглед приетия по-горе отговор на поставения правен въпрос /от какъв порок страда решение постановено от административен съд, когато делото е подведомствено на граждански съд/, следва да се приеме и че когато делото е било подведомствено на административен съд, а по него е постановено решение от граждански съд, постановеното от гражданския съд решение е нищожно, а не недопустимо. С оглед на това обжалваното по настоящото дело решение на СГС по гр. д. № 4979 от 2011 г. и потвърденото с него решение на СРС по гр. д. № 23983 от 2009 г., постановени по иск за прогласяване на нищожност на решение на Административен съд- [населено място], са нищожни и следва да се прогласят за такива, а делото следва да бъде изпратено за разглеждане и постановяване на решение от компетентния административен съд.
По изложените съображения съставът на Върховния касационен съд на РБ, Гражданска колегия, Първо отделение
РЕШИ:
ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖНИ решение от 19.12.2011 г. по гр. д. № 4979 от 2011 г. на Софийския градски съд, Гражданско отделение, IV-А въззивен състав и потвърденото с него решение от 31.01.2011 г. по гр. д. № 23983 от 2009 г. на Софийския районен съд, 41 състав.
ИЗПРАЩА делото по исковата молба за прогласяване нищожността на решение № 191 от 15.04.2009 г. на Административен съд - гр. Смолян по адм. д. № 20 от 2007 г. за разглеждане и постановяване на решение на подведомствения Административен съд- София град.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
--------------------------------------------------------------------------------
Данни за делото и връзка с други актове:
Допълнителна информация за Дело № 480/2012 г. по описа на I г. о. на ВКС - виж тук
Образувано във връзка с Дело № 4979/2011 г. на Софийски градски съд - виж Решение № 6766 от 13.12.2011 г. на СГС по в. гр. д. № 4979/2011 г.
Връзка с други актове по делото:
Определение № 524 от 20.06.2012 г. на ВКС по гр. д. № 480/2012 г., I г. о., ГК